Bacteriologisch onderzoek

[vc_row centered=”yes” bg_type=”bg_color” bg_color_value=”#00c5dc”][vc_column width=”2/12″][/vc_column][vc_column width=”8/12″][beeseo_quote_banner_tag quote_text=”Tandvleesontstekingen (gingivitis en parodontitis) zijn aandoeningen waarbij tandplaque een belangrijke rol speelt. Als de tandvleesontsteking ernstig is (parodontitis) kan aanvullend bacteriologisch onderzoek noodzakelijk zijn. Indien uw behandelaar weet welke bacteriën aanwezig zijn onder het tandvlees kan een gerichte behandeling ingezet worden.
” font_container=”font_size:19px|color:%23ffffff|line_height:30px” text_align=”center” padding_top=”55px” padding_bottom=”45px”][/vc_column][vc_column width=”2/12″][/vc_column][/vc_row][vc_row centered=”yes” css=”.vc_custom_1521712876531{background-color: #fdfdfd !important;}”][vc_column width=”1/2″ css=”.vc_custom_1521712565240{background-color: #ffffff !important;}”][vc_empty_space height=”95px”][vc_column_text]

WANNEER EEN MICROBIOLOGISCH ONDERZOEK?

Bij ernstige parodontitis kan microbiologisch onderzoek uitwijzen welke bacteriën onder het tandvlees aanwezig zijn, zodat op grond van een zorgvuldige diagnose een gerichte behandeling kan worden ingezet, eventueel met ondersteuning van een antibioticum.

Een tweede microbiologisch onderzoek na afloop geeft aan of verdere behandeling nodig is.

HET AFNEMEN VAN EEN MONSTER

Er zijn verschillende testen voor microbiologisch onderzoek: de kweekmethode en de DNA-techniek. Uw mondhygiënist bepaalt welke test in uw geval de beste diagnose mogelijk maakt. Met een dun papieren stiftje worden monsters genomen van de tandplaque die zich onder het tandvlees bevindt. Dit is geheel pijnloos.

ANALYSE VAN BACTERIËN OP HET LABORATORIUM

De monsters worden opgestuurd naar een bacteriologisch laboratorium en door een team van deskundigen (microbiologen en parodontologen) beoordeeld.

Uw mondhygiënist krijgt zo een wetenschappelijk verantwoord advies om, indien nodig, de behandeling met een antibioticum te ondersteunen.[/vc_column_text][vc_empty_space height=”30px”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][/vc_column][/vc_row]